ROWEROWY GDAŃSK
czwartek, 25 kwietnia 2024

Przejedźmy na rowerach tunelem!

Pierwsza rocznica oddania do użytku tunelu pod Martwą Wisłą to doskonała okazja do wspólnego przejazdu rowerowego. Zbiórka w sobotę 22 kwietnia, o godzinie 11:00 przy Stadionie Energa Gdańsk.
plakat

Pierwsza rocznica oddania do użytku tunelu pod Martwą Wisłą to doskonała okazja do wspólnego przejazdu rowerowego. Zbiórka w sobotę 22 kwietnia, o godzinie 11:00 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk.

Na miłośników dwóch kółek na parkingu P5 czeka strefa rowerów nietypowych wraz z rowerem 11-osobowym, dwie fotobudki z pamiątkowym tłem oraz pokazy akrobatyki rowerowej wraz z treningiem jazdy przez przeszkody. Można także zagrać w bajce o alternatywnych sposobach przemieszczania się i wziąć udział w konkursach.
Start peletonu nastąpi o godzinie 12:00. Z parkingu P5 przejedziemy do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócimy w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Peleton będzie kontynuował jazdę do harfy na skrzyżowaniu Al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjedziemy łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócimy na parking P5.

Tunel pod Martwą Wisłą
Ten ostatni i najważniejszy element projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi.
Codziennie w obu kierunkach przejeżdża nim ok. 25 tys. pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska.
Tunel, noszący im. abp Tadeusza Gocłowskiego, to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton – waga maszyny TBM,
91 metrów -  długość maszyny TBM,
12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów  – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 – tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 tys. ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu,
226 – liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW,
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu.

FAZY PRZEJAZU TUNELEM
faza 1
faza 2
FAZA 3A
faza 3b

REGULAMIN PRZEJAZDU