ROWEROWY GDAŃSK
piątek, 29 marca 2024

Jazda rowerem się liczy - pierwszy licznik rowerowy w Gdańsku

Przy drodze rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w centrum Wrzeszcza zamontowano jeden z pierwszych systemów zliczających rowerzystów w Polsce. Na wyświetlaczu pojawia się liczba rowerzystów, którzy danego dnia przejadą trasą w obydwu kierunkach, liczba rowerzystów na trasie w skali roku oraz aktualny czas, data i temperatura powietrza naprzemiennie.

Przy drodze rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w centrum Wrzeszcza zamontowano jeden z pierwszych systemów zliczających rowerzystów w Polsce. Na wyświetlaczu pojawia się liczba rowerzystów, którzy danego dnia przejadą trasą w obydwu kierunkach, liczba rowerzystów na trasie w skali roku oraz aktualny czas, data i temperatura powietrza naprzemiennie.

a

Nikogo nie dziwi zliczanie liczby samochodów w mieście. Teraz będziemy wiedzieć, ile osób porusza się na rowerach.

Instalacja liczników rowerowych to rozwiązanie popularne w wielu europejskich miastach. Poza dostarczaniem danych liczbowych, pomagają one promować rower jako codzienny środek transportu. Każda osoba mijająca licznik, może sobie dzięki niemu uzmysłowić, ilu rowerzystów codziennie podróżuję tą trasą.

Pomiar natężenia ruchu rowerowego odbywa się automatycznie dzięki czujnikom (pętlom indukcyjnym), zatopionym w nawierzchni drogi rowerowej i zliczającym przejeżdżających rowerzystów.

Wyświetlacz diodowy zapewnia dwustronną wizualizację danych, niezależnie od pogody, pory dnia, czy roku. Nad wyświetlaczami znajduje się podświetlony herb Gdańska oraz hasło „jazda rowerem się liczy”.

Zakup systemu zliczającego rowerzystów za kwotę 71 340 złotych sfinansowano ze środków unijnego projektu abc.multimodal dofinansowanego z programu Południowy Bałtyk w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Licznik rowerowy - zobacz galerię

Projekt abc.multimodal

W europejski projekt abc.Multimodal oprócz miasta Gdańsk, zaangażowane są Rostok, Kalmar i prorowerowe organizacje pozarządowe.

Celem projektu jest podnoszenie znaczenia rowerów jako środka transportu w miastach poprzez zmianę nastawienia polityków, planistów miejskich oraz mieszkańców. Chodzi o to, aby lepiej zintegrować ruch rowerowy z systemem transportu publicznego i zmienić kulturę przemieszczania się. Aby to osiągnąć, projekt wspomaga wymianę doświadczeń partnerów biorących udział w planowaniu infrastruktury i usług dla rowerzystów oraz wspiera akcje promocyjne i edukacyjne.

Działania koncentrują się w dwóch obszarach: planowania i promowania ruchu rowerowego. Część planistyczna zaczyna się analizą porównawczą najlepszych praktyk w danym kraju oraz opracowaniem planu działań. Potem poszczególne miasta przeprowadzają analizę grup docelowych oraz są gospodarzami warsztatów, mających na celu opracowanie lokalnych rozwiązań. Powstałe w ten sposób plany są omawiane na międzynarodowych warsztatach.

Także część promocyjna zaczyna się od analizy najlepszych praktyk w kampaniach promocyjnych, ich ewaluacji oraz przygotowania wspólnego planu działań. Wszyscy partnerzy przygotowują kampanię skierowaną do grup docelowych w swoim regionie. W Rostoku są to osoby podróżujące z przedmieść do centrum miasta, w Kalmarze – konsumenci i właściciele sklepów w dzielnicach handlowych, a w Gdańsku – pracownicy samorządowi i dziennikarze.

ascASC