ROWEROWY GDAŃSK
czwartek, 25 kwietnia 2024

Gdańscy urzędnicy na rowerach

Pracownicy przemieszczający się na rowerach służbowych pomogą wykreować nową modę i wpłynąć na kreowanie pozytywnego wizerunku Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, które realizuje taki pomysł.

Pracownicy przemieszczający się na rowerach służbowych pomogą wykreować nową modę i wpłynąć na kreowanie pozytywnego wizerunku Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, które realizuje taki pomysł.

jg
Z rowerów najczęściej korzystają pracownicy: Wydziału Gospodarki Komunalnej, Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Wydziału Polityki Gospodarczej, Biura Informatyki i Kancelarii Prezydenta.

- W Gdańsku od wielu lat zachęcamy mieszkańców by przesiedli się na rowery. Wielu z nich już to zrobiło. Urzędnicy nie mogli pozostać w tyle – mówi Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Rowerowej.

Wybrany model roweru jest na tyle praktyczny, że bez problemu można na nim jeździć w garniturze, czy spódnicy. Dzięki temu także mieszkańcy będą mogli się przekonać, że do niewyczynowej jazdy na rowerze nie potrzebują specjalnej odzieży.
Waga roweru wraz z zapięciem antykradzieżowym to 13,3 kg. Zalecany wzrost rowerzysty waha się od 142 do 195 cm, a obciążenie roweru nie powinno przekroczyć 105 kg.

- 16 rowerów składanych, w tym jeden ze wspomaganiem elektrycznym. Rowery są wyposażone w antyprzebiciowe opony, zapięcie i torbę na dokumenty. Rower można  bardzo łatwo i szybko dopasować do wzrostu. Niska rama jest szczególnie wygodna dla pań, a w razie potrzeby, w ciągu kilkudziesięciu sekund rower można złożyć i na przykład wnieść do sali, w której odbywa się narada – wyjaśnia Remigiusz Kitliński.

Jako, że Urząd Miejski w Gdańsku jest znaczącym pracodawcą, może być znacznym generatorem ruchu ulicznego związanego z pracą i przemieszczaniem się pracowników. Rowery służbowe pomogą ograniczyć natężenie ruchu samochodowego i zanieczyszczenie środowiska.

- Niektórzy urzędnicy w ramach swoich obowiązków służbowych na ogół przemieszczają się na stosunkowo krótkich dystansach, a na takich rower jest najszybszym, najtańszym i najprzyjemniejszym środkiem transportu – przekonuje Pełnomocnik Prezydenta ds. Polityki Rowerowej.

Rower wciąż nie jest najpopularniejszym środkiem transportu w naszym kraju. Jest postrzegany jako wolny, niebezpieczny sposób przemieszczania się w mieście oraz jako nieodpowiedni w polskim klimacie.
Jednak Urząd Miejski w Gdańsku docenia go jako poważną alternatywę dla samochodu. Jazda rowerem stanowi idealną alternatywę dla jazdy samochodem na krótkich odcinkach, a w połączeniu z transportem publicznym także na dłuższych. Dodatkowo korzystnie wpływa na zdrowie użytkownika i nie zanieczyszcza środowiska.

Z wprowadzenia rowerów służbowych płyną także liczne korzyści dla pracodawcy. Pracownicy będący w dobrej formie fizycznej są bardziej efektywni. Jazda na rowerze poprawia samopoczucie, więc pomaga przeciwdziałać absencji w pracy i wzmaga koncentrację,

11 rowerów dostępnych jest na zadaszonym parkingu przy ul. Nowe Ogrody, a pięć pozostałych w innych lokalizacjach UMG. Aby z nich korzystać, należy przejść szkolenie, aby nauczyć się składać rower i odpowiednio zabezpieczać go przed kradzieżą. Już 120 osób nabyło uprawnienia do korzystania z systemu rowerów służbowych.

Koszt zakupu rowerów oraz budowy parkingu to blisko 60 tyś złotych. Fundusze na ten cel pochodziły z opłaty środowiskowej oraz realizowanego przez Referat Mobilności Aktywnej unijnego projektu CentralMeetbike.

Projekt CentralMeetbike 2011 - 2014

Projekt popularyzuje sprawdzone w Lipsku i Dreźnie rozwiązania w zakresie zrównoważonego transportu. Działania projektu to m.in. badania zachowań komunikacyjnych, opracowywanie planów podróży, budowa parkingów rowerowych, akcje promujące codzienne korzystanie z roweru, warsztaty i seminaria dla osób wdrażających rozwiązania komunikacyjnje w Gdańsku. Więcej informacji na stronie projektu: www.centralmeetbike.eu.








Magdalena Szymańska