Portal gdansk.pl
Gdańsk
Sport
RowerowyGdańsk
Kąpieliska
Bursztyn
GOKF
UBC
BIP

Przejedźmy na rowerach tunelem!

Roczna rocznica oddania do użytku tunelu pod Martwą Wisłą to doskonała okazja do wspólnego przejazdu rowerowego. Zbiórka w sobotę 22 kwietnia, o godzinie 11:00 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk.

Na miłośników dwóch kółek na parkingu P5 czeka strefa rowerów nietypowych wraz z rowerem 11-osobowym, dwie fotobudki z pamiątkowym tłem oraz pokazy akrobatyki rowerowej wraz z treningiem jazdy przez przeszkody. Można także zagrać w bajce o alternatywnych sposobach przemieszczania się i wziąć udział w konkursach.
Start peletonu nastąpi o godzinie 12:00. Z parkingu P5 przejedziemy do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócimy w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Peleton będzie kontynuował jazdę do harfy na skrzyżowaniu Al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjedziemy łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócimy na parking P5.

Tunel pod Martwą Wisłą
Ten ostatni i najważniejszy element projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi.
Codziennie w obu kierunkach przejeżdża nim ok. 25 tys. pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska.
Tunel, noszący im. abp Tadeusza Gocłowskiego, to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton – waga maszyny TBM,
91 metrów -  długość maszyny TBM,
12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów  – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 – tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 tys. ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu,
226 – liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW,
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu.

FAZY PRZEJAZU TUNELEM

REGULAMIN PRZEJAZDU


Data publikacji: 18.04.2017 13:24
Ostania modyfikacja: 18.04.2017 13:45

Copyright © Urząd Miejski w Gdańsku
Wydział Gospodarki Komunalnej / Referat Mobilności Aktywnej
Kancelaria Prezydenta / Referat Multimedialny
Gdańsk 80-803, ul. Nowe Ogrody 8/12